سر و صدا و گازهای گلخانه‌ای برای حمل مسافر بسیار کمتر از هواپیماهای فعلی خواهد بود. اضافه بر آن به منظور کاهش وزن هواپیما از ماده سبکی به نام Micro Lattice یا «ریز تورینه فلزی» در ساخت صندلی، کف و حتی دیواره بهره گیری خواهد شد که توسط بوئینگ توسعه پیدا کرده هست. گفتنیست که تعداد زیادی از طرح‌های مفهومی اخیر بوئینگ، ایرباس و حتی ناسا در هواپیماهای آینده به کار خواهد رفت.

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری 

تکنولوژی های مورد بهره گیری از هواپیماهای مسافربری در سیستم حمل و نقل کشورها بسیار حائز اهمیت هست بد نیست نگاهی داشته باشیم به فناوری های آینده این نوع هواپیماها. امروزه شاهد پیشرفت روزافزون تکنولوژی در تمامی عرصه‌ها هستیم. سرعت بالای پیشرفت فناوری در صنعت هوانوردی نیز تاثیرگذار بوده و تحول عظیمی را در هواپیماهای مسافربری آینده ایجاد خواهد کرد.

 

حدود صد سال پیش، هواپیماهای نخست تنها چند متری بالاتر از سطح زمین پرواز میکردند اما اکنون شاهد پرواز کردن هواپیماهای غول پیکری مثل ایرباس A380 و جنگنده‌های خارق‌العاده‌ای همچون اف 35 در آسمان‌ها هستیم. روند پیشرفت صنعت هوانوردی همچنان متوقف نشده و شرکت‌ها و مهندسان

 

سراسر دنیا در تلاش میباشند تا نوآوری‌های بیشتری را در هواپیماهای مسافربری آینده ایجاد کنند. شما فکر می کنید در سال 2050 میلادی هواپیماها چگونه خواهند بود؟

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری

هم‌اکنون طراحان و مهندسان بر روی مدل‌های جدیدی از هواپیماهای مسافربری کار می کنند تا نسل جدیدی از این پرنده‌های آهنین را ساخت کنند. گرچه هنوز هیچ یک از این مدل‌ها منجر به ساخت یک مشابه حقیقی نشده‌اند و به نظر میرسد که فعلا ساخت چنین هواپیماهایی غیرممکن هست.

 

بعنوان مثال می توان به تکنولوژی واقعیت مجازی اشاره کرد که نسخه نخست آن در دهه 80 میلادی بعنوان یک دستگاه مفهومی ساخته شد اما در آن زمان این ایده عملی نشد و حتی سازندگان آن مورد تمسخر قرار گرفتند؛ اما در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده و کاربردهای بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده هست.

 

این موضوع می تواند در مورد صنعت هوانوردی نیز صدق کند و ایده‌هایی که اکنون خیلی مورد دقت قرار نمی گیرند، ممکن هست هواپیماهای مسافربری آینده را تشکیل دهند.

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری

به تازگی مفهوم جدیدی در ساخت هواپیماهای مسافربری آینده ایجاد شده که با نام مخفف BWB یا تلفیق بال و بدنه سناخته میشود. در این ایده، بدنه و بال‌ها به شکل منحنی در یکدیگر ادغام شده‌اند و مرزی بین آن‌ها مشخص نیست.

 

طراحی داخلی کابین هواپیما نیز در این حالت بسیار جادارتر و گسترده‌تر از هواپیماهای امروزی شده و می توان تا هزار مسافر را در آن جای داد. پیش‌بینی می شود که چنین هواپیماهایی تا سال 2050 میلادی وارد عرصه هوانوردی بشوند.

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری

پیشرفت تکنولوژی در کابین هواپیماهای مسافربری آینده

نوآوری در هواپیماهای مسافربری آینده به همین جا ختم نمیشود و انتظار می رود که در داخل کابین هواپیما نیز شاهد دنیایی از تکنولوژی باشیم. بعنوان مثال مفهوم جدیدی به نام دیوار زنده به جای پنجره‌های معمولی ارائه خواهد شد. همین طور فناوری واقعیت مجازی سه بعدی در هر صندلی هواپیما به کار می رود و سالن بزرگی هم جهت استراحت

 

مسافران تعبیه می شود. به این ترتیب مسافران می توانند به جای نشستن بر روی صندلی‌های کوچک خود در طول پرواز، وقت خود را در این سالن و یا کافه‌ها و محل‌های تفریحی موجود در هواپیما سپری کنند.

تکنولوژی های آینده هواپیماهای مسافربری

یکی از مشکلات و نگرانی‌هایی که در مورد هواپیماها وجود دارد، نگرانی‌های زیست‌محیطی و آلودگی‌های ساخت شده توسط این پرنده‌های غول‌پیکر هست. به همین علت انتظار می رود که هواپیماهای مسافربری آینده از سوخت‌های زیستی و انرژی الکتریکی بهره گیری کنند. در صورت بهره گیری از این انرژی،

 

سر و صدا و گازهای گلخانه‌ای برای حمل مسافر بسیار کمتر از هواپیماهای فعلی خواهد بود. اضافه بر آن به منظور کاهش وزن هواپیما از ماده سبکی به نام Micro Lattice یا «ریز تورینه فلزی» در ساخت صندلی، کف و حتی دیواره بهره گیری خواهد شد که توسط بوئینگ توسعه پیدا کرده هست. گفتنیست که تعداد زیادی از طرح‌های مفهومی اخیر بوئینگ، ایرباس و حتی ناسا در هواپیماهای آینده به کار خواهد رفت.

 

در مجموع باید گفت هواپیماهای اخیر تنها بر روی سرعت تمرکز نمیکنند و اکثر، راحتی و کارایی را مد نظر قرار داده‌اند؛ موضوعی که رویای صنعت هوانوردی در آینده هست و امیدواریم شاهد بهره گیری از این مفهوم‌های اخیر در هواپیماها در آینده‌ای نزدیک باشیم.

 

 

منبع مطلب :

http://www.parsnaz.ir/